Pages

Contoh Karangan : Cetak Rompak

Hasil penulisan : Sanjeetha Nair (6BK1) SMK Raja Muda Musa dan diedit oleh Cikgu Norsuhaida
Peperiksaan Akhir Tahun 2011

Soalan : Kegiatan cetak rompak merupakan suatu kegiatan yang sukar dibanteras walaupun usaha-uasaha membanteras telah dijalankan oleh pihak berkuasa. Bincangkan faktor yang menyebabkan berlakunya kegiatan tersebut dan kesan negatif yang timbul daripadanya.

Cetak rompak merupakan suatu kegiatan yang sukar dibenteras walaupun pelbagai usaha telah dijalankan oleh pihak berkuasa. Kegiatan cetak rompak merupakan kegiatan menciplak, menjaul dan mengedar karya atau barangan untuk mendapatkan keuntungan yang berlipat ganda. Perkara yang dilakukan oleh pihak tersebut sememangnya melanggari undang-undang hak cipta. Kegiatan cetak rompak mendatangkan pelbagai kesan negatif kepada masyarakat dan negara. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Ketua Pengarah Penguatkuasaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, sebanyak 1942 kes cetak rompak telah dilaporkan pada tahun 2008. Oleh hal yang demikian, pihak kerajaan khususnya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan serta masyarakat perlu bekerjasama bagi menangani permasalahan ini.

Kegiatan cetak rompak semakin berleluasa adalah kerana beberapa faktor. Antaranya ialah faktor penguatkuasaan undang-undang yang longgar. Hal ini demikian kerana peraturan dan undang-undang yang tidak efektif

0 comments: